Vått på tørt Som navnet sier males det her på maling som har tørket. Denne teknikken brukes mye hvis man skal male bilder med mange deltaljer. Man kan for eksempel starte med å male inn de viktigste formene og så la dette tørke. Over dette kan man så male fine detaljer. Man får her harde kanter som er nødvendig for detaljer og man trenger ikke å være redd for at fargene skal blande seg med underliggende lag å skape skitne farger. Ofte bygger man opp et bilde lag for lag eller i det minste lager en første skisse (underpainting). I disse lagene er det komposisjonen og å definere de mørke og lyse (valører) delene som er det viktigste. Venter man til disse er tørket før man jobber videre vil man ha god kontroll med farger og detaljer og man har god tid til å innarbeide endringer hvis det er ønskelig. I de første skissene brukes det ofte bare noen få farger og det er vanligst å jobbe fra mørkt til lyserer. Altså at man maler et område mørkere enn det skal være for så å gjøre det lysere etter hvert eller maler inn de mørkeste delen før man fortsetter med de lysere partiene. Man kan også jobbe motsatt vei, men pass på å ikke bruk hvit maling i for stor grad i begynnelsen. Dette fordi den hvite malingen tørker sent (den er blandet i safron olje som tørker saktere enn linolje) og kan føre til at overliggende lag sprekker. Vil du bruke hvit som underlag kan du tilsett alkyd baserte medier eller bruke alkyd baserte hvitmalinger. Disse siste kalles i de fleste merker ’Underpainting hvite’. Mange bruker også akryl til det første laget. Fordelen med disse er at de tørker svært raskt.
< >