Ferniss Før var det svært uvanlig å ikke bruke ferniss på bildet når det var ferdig malt. Det er to grunner til å bruke ferniss. Ulike deler av et oljemalerier har en tendens til å tørke til områder med ulik glans. En ferniss gir en jevn glans til hele bildet. Den andre oppgaven er å beskytte maleriet mot støv, slitasje og luftforurensning. I noen tilfeller bruker man en ferniss som inneholder UV-filter, for å beskytte ikke lysekte farger mot lys. En ferniss skal kunne fjernes uten å skade bildet (noen fernisser gulner etter 50-100 år og skal da kunne byttes ut). Man kan velge mellom fernisser som gir en overflate med mye glans, medium glans og lite glans (matt). Det finnes to hovedtyper ferniss; de naturlige og de syntetiske. De naturlige har vært brukt i hundrevis av år og den mest kjente er Damar. Denne (og noen andre) brukes faktisk som medium i malingen også (man må aldri blande de syntetiske fernissene i malingen). Også bivoks brukes en del. I dag er det utviklet gode syntetiske fernisser som er mer holdbare en de naturlige. Til bilder malt med vannløselige oljefarger bruker man de samme fernissene som nevnt over. Men man bør ikke blande fernisser i denne malingen mens man maler. NB! Man må ikke påføre ferniss på et bilde før det er helt tørt. Det vil si etter ca 6-12 måneder etter at bildet er ferdig.
< >